50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah Islam [Bagian 4]
Islam adalah agama yang agung. Salah satu tugas dan tanggung jawab umat Islam saat ini (umat Nabi Muhammad SAW) adalah tugas dakwah. Meneruskan perjuangan Baginda Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
Berikut ini adalah 50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah [Bagian 4]
50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah Islam [Bagian 4]
151. Berkata Zaid bin ad-Datsinah r.a ketika
ditawan oleh musyrikin: “Demi Allah, aku tidak akan rela jika saat ini Muhammad
di rumahnya tertusuk duri, sementara aku berada di rumah bersenang-senang
bersama keluargaku.” (Jala'ul Afham/297-298, Tahqiq Syeikh Masyhur)
152. Usaha dakwah bagi umat ini adalah umpama
pekerjaan meneroka hutan belantara dijadikan ladang. Kerja yang sangat berat,
sukar dan penuh bahaya. Risiko ialah membersihkan hutan belantara dari segala
pokok semak samun, binatang buas dan jin bertandang menjadi tanah lapang yang
gembur dan sedia ditanam biji benih. Kemudian menanam benih dan memelihara
sehingga membesar dan mengeluarkan hasil, lalu dibawa kepada manusia supaya
dimanfaatkan. Mereka yang dipilih oleh Allah, diberi hidayah akan mendapatkan
hasilnya dan menikmatinya. Selain dari itu enggan dan tetap dalam kemelaratan. -
Tamthil
153. Berkata Prof Hamka: “Jika kalian berpikir
bahwa kalian telah berperilaku baik dan bersangka bahawa kalian baik disisi
Allah manakala orang lain adalah sebaliknya berarti engkau salah, karena
memandang dirimu baik adalah suatu kesombongan, sifat lupa dan lalai akan
Allah.”
154. Iman akan naik jika ada usaha atas iman,
Iman akan turun jika usaha atas iman menurun, Iman akan istiqamah jika usaha
atas iman juga istiqamah. - Meiji Mehrab rah.a
155. Benteng terbesar bagi orang beriman ini
adalah Dakwah. Hidupkan suasana dakwah maka Iman akan terjaga. - Maulana
Muhammad Ilyas rah.a
156. Terus berkerja untuk agama dengan
bersungguh-sungguh, pertama kali akan mengalami kelaparan (berasa kekurangan
keduniaan), terus berkerja lagi maka Allah akan datangkan dunia untuk kamu. -
Hajji Mohammed Abd Wahhab
157. Sesiapa yang memperbaiki hatinya kerana
Allah, nescaya Allah akan memperbaiki amal perbuatannya. Sesiapa yang
memperbaiki hubungannya dengan Allah, maka Allah akan memperbaiki hubungannya
dengan orang lain. (Fudhail ibn 'Iyadh)
158. Sahabat r.a menggunakan 100% hidup mereka
untuk agama tetapi kita berhabis-habisan untuk perkara dunia, sehingga kita
menjadi budak orang kafir. Maka kita perlu beristighfar dan bertaubat
sebanyak-banyaknya, kerana seseorang yang beristighfar dan bertaubat dengan
ikhlas, seolah-olah tidak berbuat dosa dan kita juga mengajak orang lain juga
untuk bertaubat. Ketika kita mengajak orang lain, kita perlu bersabar, seperti
lautan yang selalu menerima segala sesuatu dan mencucinya menjadi bersih. -
Maulana Ehsan ul-Haq
159. Dakwah adalah fardhu 'ain. Jika dakwah
dijadikan fardhu kifayah, maka niat dakwah itu untuk memperbaiki orang lain.
Amalan fardu kifayah selalunya bertujuan untuk orang lain, seperti sholat
jenazah tetapi solat fardhu bertujuan untuk diri sendiri, sehingga hukumnya
fardhu 'ain. Demikian pula wajibnya dakwah adalah untuk menyelamatkan iman dalam
diri sendiri. Bermujahadah dalam dakwah adalah untuk manfaat diri sendiri (waman
jaahada fainnamaa yujaahidu linafsih). - Maulana Muhammad Saad
160. Seorang bertanya kepada Muhammad Ibn
Wasi' rahimahullah, “Bagaimana kamu?” Ibnu Wasi' menjawab: “Apa hendak kamu
tanya kepada orang yang tempoh hidupnya makin lama makin berkurang, tetapi
dosanya makin lama makin bertambah.”
161. Nusratullah akan datang dengan sabar dan
taqwa (waintashbiruu watattaquu, laa yadurrukum kaiduhum syai’aa). Bersabar
tanpa taqwa, tidak akan mendatangkan pertolongan Allah Swt. Sabar tanpa taqwa
seperti kesabaran pencuri yang tertangkap dan dipukul(hukuman) oleh polis. -
Maulana Muhammad Saad
162. Dakwah mewujudkan isti’dat iaitu
kemampuan untuk berbuat baik, seperti membajak atau menyediakan tanah sawah
untuk digunakan. Dakwah juga memberi kemampuan istiqamah untuk mereka yang telah
beramal. - Maulana Muhammad Saad
163. Dakwah dilakukan agar terkesan hanya
kepada Allah Swt. Menafikan makhluk dan terkesan hanya kepada Allah Swt ini akan
menghadirkan pertolongan daripada Allah Swt. Dengan cara 1.Mewujudkan zikir dan
halqah iman, 2.Mentablighkan pengorbanan anbiya as terhadap kaumnya.
3.Mentablighkan nusrah Allah terhadap anbiya dan sahabat. 4.Mentablighkan
tanda-tanda dan ciri orang yang beriman. - Maulana Muhammad Saad
164. Sabar itu ialah tetap tegaknya keinginan
terhadap agama ketika berhadapan dengan keinginan nafsu. (Imam Ghazali
rahimahullah)
165. Bayan maghrib di Ijtima Malaysia 2009,
Maulana Ahmad Lat mengatakan: “3 perkara persamaan atau persekutuan usaha
Nabi-nabi dan Rasul-rasul sepanjang zaman: 1. Menyeru kepada tauhid yang tulen,
mengesakan dan mengagungkan Allah swt. 2. Tidak ada apa-apa khoraz dan
kepentingan hanyasanya inginkan kebaikan. 3. Tidak meminta apa-apa upah dan
apa-apa ganjaran.”
166. Sufyan ats Tsauri rahimahullah berkata
kepada murid-muridnya: “Seandainya Allah Swt mengubah bumi ini dengan segala
isinya menjadi besi, kemudian kamu bertanya, Kita mahu makan apa? bererti kamu
belum beriman.”
167. Berkata Imam Ibnu Hibban rahimahullah:
“Bagaimana mungkin orang punya sifat sombong, awalnya diciptakan dari air mani,
akhirnya menjadi bangkai, dan hidupnya di dunia membawa kotoran dalam perutnya.”
(Roudhotul Uqola'/ 61)
168. Ilmu tanpa amal, gila dan amal tanpa
ilmu, sia-sia. (Imam Ghazali rahimahullah)
169. Jika kita membaca kitab seratus tahun dan
mengumpul seribu kitab, ia tidak menjadikan diri kita bersedia untuk mendapat
rahmat Allah melainkan dengan amalan. (Imam Ghazali rahimahullah)
170. Orang yang beriman menutup ‘aib dan
menasihati, manakala orang yang jahat pula dia membuka ‘aib dan
memburuk-burukkan. (Al-Fudhail bin ‘Iyadh)
171. Maulana Ilyas pernah berkata: “Pada
pendapat saya, taklim ini lebih penting daripada takril yakni taklim ini lebih
penting daripada bayan, kerana bayan adalah percakapan yang keluar dari mulut
kita, sedangkan taklim adalah apa yang dibacakan dari firman-firman Allah SWT
dan sabdaan-sabdaan Rasulullah SAW.”
172. Maulana Muhammad Ilyas rah.a pernah
berkata: “Hari ini tempat amal telah diambil oleh muzakarah, banyak cakap tetapi
kurang amal.”
173. Dalam usaha agama ini, perlu pengorbanan
diri dan harta kedua-duanya sekali, walaupun mereka boleh hanya mengorbankan
harta mereka sahaja untuk buat usaha, tetapi itu hanyalah untuk kesan sementara
dan tidak mampu untuk mengubah kehidupan mereka seperti para sahabat r.hum,
daripada orang yang tidak taat pada Allah kepada orang yang taat pada Allah. -
Maulana Muhammad Yusuf rah.a
174. Kesabaran atau kesanggupan seorang daie
menanggung kepayahan semasa dia berdakwah akan menjadi asbab orang yang didakwah
mendapat hidayat. - Maulana Muhammad Yusuf rah.a
175. Kalaulah kita dapat beli usaha kita,
seluruh umat kita akan dapat bawa amal yang tinggi, amal agama yang sempurna
tetapi umat ini masih lagi berpecah-pecah. Selagi umat ini berpecah-pecah,
selagi itulah harta dan diri orang Islam masih belum selamat lagi. - Maulana
Muhammad Yusuf rah.a
176. Imam Bakar al-Muzani rahimahullah
berkata: “Apabila engkau melihat orang yang sibuk dengan aib manusia tetapi dia
melupakan aibnya sendiri, maka ketahuilah dia diperdaya oleh syaitan.”
(Shifatush Shoffah: 3/294)
177. Hazrat Ali bin Abi Thalib r.a berkata:
“Dunia berjalan meninggalkan manusia sedangkan akhirat berjalan menjemput
manusia dan masing-masing mempunyai penggemar, kerana itu jadilah engkau
penggemar akhirat dan jangan menjadi penggemar dunia. Sesungguhnya masa ini,
hidup di dunia adalah masa beramal bukan masa pembalasan, sedangkan esok hari
akhirat adalah masa pembalasan bukan masa beramal.”
178. Al-Hafizh Ibnu Rajab Al-Hambali
rahimahullah berkata: “Sunnah adalah jalan yang dilalui, termasuk diantaranya
adalah berpegang teguh pada sesuatu yang dijalankan oleh Rasulullah Shallallahu
'alaihi wa sallam dan para Al-Khulafa Ar-Rasyidin, berupa keyakinan, amalan dan
ucapan. Itulah bentuk sunnah yang sempurna.” (Jami'ul Ulumiwal Hikam:
I/120)
179. Berkata Ibnu Umar r.a: “Orang mu’min itu
ibarat seperti pohon kurma, selama kamu mengambil sesuatu darinya maka kamu akan
mendapat manfaatnya.” (Fathul Bari: 1/147, Mu’jamul Kabir: 12/13514)
180. Habib bin Asy-Syahid berkata kepada
anaknya: “Wahai anakku, bergaullah dengan para fuqaha dan ulama dan belajarlah
adab dari mereka. Sesungguhnya hal itu lebih aku sukai daripada (menghafal)
banyak hadis.” (Tazkiratus Sami’ wal Mutakallim: 2)
181. Ibnu Sirin berkata: “Para salafus soleh
mempelajari adab sebagaimana mereka mempelajari ilmu.” (Tazkiratus Sami’ wal
Mutakallim: 2)
182. Abu Bakar al Mithwa’i berkata: “Aku
selama 10 tahun mengikuti pengajian Imam Ahmad yang membacakan kitab al-Musnad
kepada anak-anaknya. Aku tidak menulis satu pun hadis darinya. Aku hanya belajar
adab dan akhlak beliau.” (Tazkiratus Sami’ wal Mutakallim: 3)
183. Az-Zahabi menceritakan bahawa majlis ilmu
Imam Ahmad dihadiri oleh 5,000 orang. 500 orang diantaranya mencatat, sedangkan
selebihnya mengambil manfaat daripada perilaku, akhlak dan adab beliau. (Siyar
A’lam an-Nubala: 11/316)
184. Imam Abu Hanifah pernah berkata:
“Kisah-kisah para salafus soleh lebih aku sukai daripada membahas masalah fiqh.
Kerana pada kisah mereka terdapat pengajaran adab dan akhlak mulia.” (Tartib
al-Madarik wa Taqrib al-Masalik: 1/23)
185. Hazrat Umar bin Khattab r.a berkata:
“Hendaklah kalian mendengar cerita-cerita tentang orang-orang yang memiliki
keutamaan, kerana hal itu termasuk dari kemuliaan dan padanya terdapat kedudukan
dan kenikmatan bagi jiwa.” (‘Ainul Adab wa As-Siyasah: 158)
186. Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Aku
mengetahui bahawa rezekiku tidak akan dimakan orang lain, maka tenteramlah
hatiku. Aku mengetahui bahawa amalku tidak akan dikerjakan orang lain, maka aku
sibuk mengerjakannya. Aku mengetahui bahawa kematian akan datang tiba-tiba, maka
aku bersiap-siap menghadapinya. Dan aku tahu bahawa diriku tidak akan lepas
daripada pantauan Allah, maka aku merasa malu kepada-Nya.” (Manaqib al-Imam
Ahmad: 11/485, Wafayat al-A’yan: 2/27)
187. Ibnul Mubarak pernah bersyair: “Aku
melihat dosa-dosa itu mematikan hati. Dan selalu melakukan dosa akan menyebabkan
kehinaan. Meninggalkan dosa-dosa dapat menghidupkan hati. Dan yang terbaik
bagimu adalah menjauhinya.” (Ad-Daa’ wa ad-Dawaa’: 95)
188. Hendaklah benar-benar khusuk dalam solat
sehinggakan tatkala kamu rukuk dan tombak dilontar kepadamu, kamu tidak akan
merasai sakitnya. (Uwais Al-Qarni)
189. Sebesar zarah iman adalah lebih baik dari
kekayaan dunia, kerana ia membawa kepada keselamatan. (Dzun-Nun
Al-Misri)
190. Ilmu jika tidak disertai dengan iman
adalah tidak berfaedah. (Ibrahim bin Adham)
191. Ibn Ata'illah al-Iskandari rahimahullah
dalam kitab al-Hikamnya menerangkan: “Pada hakikatnya manusia terbahagi kepada 4
bahagian: 1.Manusia yang dijadikan Allah Swt untuk berkhidmat kepada Allah dan
menjadi ahli syurga. 2.Manusia yang dijadikan Allah Swt bukan untuk berkhidmat
kepadaNya tetapi memasuki syurgaNya. 3.Manusia yang dijadikan Allah Swt bukan
untuk berkhidmat kepadaNya dan bukan pula menjadi ahli syurgaNya. 4.Manusia yang
dijadikan Allah Swt untuk berkhidmat kepadaNya tetapi tidak mendapat
syurgaNya.”
192. Air dan minyak tidak akan bercampur,
begitu juga Haq dan Batil. - Tamthil
193. Waki' menceritakan bahawa dia keluar
bersama ats-Tsauri pada hari raya. ats-Tsauri berkata: “Amalan pertama yang akan
kita mulakan pada hari ini ialah menundukkan pandangan.” (Hilyat al-Awliya':
7/23)
194. Amru bin Murrah berkata: “Aku terlihat
seorang wanita dan aku tertarik kepadanya. Kemudian, aku tutup mataku. Aku
harapkan ianya menjadi kaffarah bagi dosaku.” (Hilyat al-Awliya:
5/95)
195. Saya menaruh belas kasihan kepada tiga
orang iaitu orang mulia dalam kaumnya yang menghinakan diri, orang kaya dalam
kaumnya yang memiskinkan diri dan orang yang berilmu yang dipermainkan dunia.
(Al-Fudhail bin Iyadh)
196. Disambut ilmu dengan amal perbuatan. Jika
ada demikian, maka ilmu itu akan menetap. Jika tidak, maka dia akan berangkat.
(Sufyan Ats-Tsauri)
197. Aku telah membaca dalam beberapa kitab
lama bahawa Allah Ta'ala berfirman: “Bahawa yang paling mudah Aku perbuat dengan
orang yang berilmu apabila ia mencintai dunia, ialah Aku keluarkan dari hatinya
kelazatan bermunajat dengan Aku.” (Malik bin Dinar)
198. Sesungguhnya hilanglah keelokan ilmu dan
hikmah, apabila dicari dunia dengan keduanya. (Yahya bin Ma'adz
Ar-Razi)
199. Berkata Al-Hasan rahimahullah: “Siksaan
bagi orang yang berilmu ialah mati hatinya. Mati hati ialah mencari dunia dengan
amal perbuatan akhirat.”
200. Sa’id bin Al-Musayyib meriwayatkan
seorang tabi’in yang mulia pernah berkata: “Sesungguhnya usiaku telah mencapai
80 tahun, dan yang paling aku takutkan adalah fitnah wanita.” (Mushannaf Ibnu
Abi Syaibah: 7/17)