50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah [Bagian 3]
Islam adalah agama yang agung. Salah satu tugas dan tanggung jawab umat Islam saat ini (umat Nabi Muhammad SAW) adalah tugas dakwah. Meneruskan perjuangan Baginda Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
Berikut ini adalah 50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah [Bagian 3]
50 Kata Mutiara dalam Islam dan Dakwah [Bagian 3]
101. Seseorang itu tidak akan dapat menikmati
lazat menyembah Allah jika dia tidak membuang rasa lazat terhadap apa-apa yang
ada di dunia ini. (Abu Ishaq Ibrahim)
102. Solat tengah malam itu walaupun dibuat
dengan pendek(ringkas) adalah sangat memberi kesan dan pengaruh. (Abu Ishaq
Ibrahim)
103. Kerosakan Umat secara keseluruhan tidak
dapat diperbaiki hanya dengan menyuruh seorang Wali Allah untuk berdo'a sambil
menangis di tengah malam. Do'a tersebut tidak akan mengubah keadaan menjadi
lebih baik. (Malfuzat Hadhratji/174)
104. Siapa sahaja yang berkerja (bermujahadah)
dalam mentaati perintah-perintah Allah sehingga ke batas terakhir kemampuan, apa
yang dia tidak mampu, maka Allah Swt akan sempurnakan. - Hajji Mohammed Abd
Wahhab
015. Hazrat Umar r.a telah berkata ‘kunna
azalannas’ sesungguhnya kami adalah seburuk-buruk, sehina-hina manusia, dan ‘faz
azanallahul islam’ Allah telah jadikan semulia-mulia manusia di dunia ini adalah
kerana agama. Jika kami memilih jalan selain dari jalan Allah Swt muliakan kami
dalam Islam maka pasti kami tidak akan dapat kejayaan bahkan kami akan dapat
kehinaan. - Bayan Maulana Abdul Rahman
106. Sebagaimana ahli dunia cenderung kepada
keduniaannya, begitu pula hendaknya ahli akhirat cenderung kepada
akhiratnya.
107. Muzakarah mesyuarah: 3 perkara yang harus
difikirkan oleh setiap Da’ie, 1.Mewujudkan kerja dakwah dengan mengeluarkan
jemaah ke seluruh alam. 2.Memelihara kerja dakwah dengan musyuarah dan amal
maqami. 3.Meningkatkan kerja dakwah dengan tambah korban harta, diri dan
masa.
108. Ibn Ata'illah al-Iskandari rahimahullah
dalam kitab al-Hikamnya mengatakan: “Kamu bersungguh-sungguh mencari rezeki yang
sudah ditanggung (oleh Allah) untukmu, tetapi dalam masa yang sama melalaikan
kewajiban yang dibebankan ke atasmu. Itu merupakan bukti akan kebodohan mata
hatimu.”
109. Mahabbah kepada semua makhluk. Rela
berkorban untuk agama dengan masa, diri dan harta. Niat islah diri. Mencari
redha Allah. Istighfar setelah beramal. Tabah dalam menghadapi segala ujian.
Menisbatkan diri hanya kepada Allah. Tidak putus asa terhadap segala kegagalan.
Sabar seperti unta, Tawadhu' seperti bumi, Tegak kukuh seperti gunung,
Berpandangan luas seperti langit, Bergerak memberi manfaat seperti
matahari.
110. Allah Swt menjadikan asbab untuk menguji
keyakinan manusia. Seorang bayi yang lahir daripada perut wanita, seakan-akan
bayi ini tercipta daripada wanita. Walaupun wanita ini, Allah gunakan beberapa
saat sebagai asbab terciptanya bayi, namun kita tidak boleh mengatakan bahawa
wanita ini adalah Khaliq(pencipta) dan Bayi ini adalah hamba.
111. Tiada kenikmatan di dunia ini yang
menyerupai kenikmatan akhirat selain daripada nikmat keimanan. (Ibnu Taimiyah/
Majmu Al'fatawa 28/31)
112. Dan kehidupan yang Allah Swt paling suka
daripada sekian banyak kehidupan manusia adalah kehidupan Rasullullah s.a.w.
Maka barangsiapa, siapa sahaja daripada orang kaya atau orang miskin, orang
pandai atau orang kurang cerdik, orang sihat atau orang sakit, orang kampung
atau orang bandar, jika dia mengamalkan kehidupan Rasullullah s.a.w, maka dia
akan berubah menjadi kekasih-kekasih Allah.
113. Tidak ada manfaat daripada wang jika
tidak dibelanjakan di jalan Allah. Tidak ada kebaikan dalam diri seseorang jika
kebodohannya mengalahkan kesabarannya. Dan jika seseorang tertarik dengan pesona
dunianya yang rendah, Allah tidak akan redha kepadanya selama dia masih
menyimpan segala selain daripada Allah dalam hatinya. (Ibrahim bin
Adham)
114. Seseorang yang beranggapan bahawa
perintah-perintah Allah yang difardhukan kepadanya sebagai menyusahkan adalah
seperti bayi dalam kandungan perut ibunya, tidak menghendaki tangan dan kaki
kerana berasa sempit dan berasa tidak perlu menggunakannya. Walhal satu kerugian
besar kerana Allah Swt beri manfaat kepadanya melalui tangan dan kaki di alam
dunia. Begitu juga, dengan mentaati perintah-perintah Allah di dalam kehidupan
dunia ini, Allah beri manfaat dan keselamatan di alam akhirat. -
Tamthil
115. Seorang guru di hadapan murid-muridnya
telah mengangkat kapur dan mengatakan pemadam. Mengangkat pemadam dan mengatakan
ianya kapur. Secara berterusan membentuk pemikiran dan keyakinan kepada murid
bahawa kapur itu pemadam dan pemadam itu kapur. Begitulah jugalah haq dan batil,
asbab berterusan, yang haq dianggap batil, kebatilan pula dianggap haq(benar). -
Tamthil
116. Maka nanti jika ada anak laki-laki datang
mau melamar anak kita, yang pertama kali kita seleksi adalah kita tanyakan,
“Dimana kamu tadi shubuh sholat ?” kalau di jawab, “di rumah.” Maka katakan.
“Maaf saya tidak bisa menikahkan anak saya dengan orang yang tidak sempurna
kelaki-lakiannya” - Mufti Muhammad Luthfi Al Banjari
117. Kebanyakan dari kita beramal tapi kosong
dari fadhilah, sehingga lewat begitu saja. Beramal tapi seperti adat atau
kebiasaan, tidak ada pengharapan. Begitu juga ketika melakukan maksiat, tidak
ada sangkutan pada ancaman. Sehingga ketika melakukan maksiat santai saja, tidak
menganggap bahwa itu akan mendatangkan ancaman besar di akherat. Oleh sebab itu
bagaimana dalam setiap amalan ini kita hadirkan fadhilahnya. - Maulana Muhammad
Saad
118. Jika kamu datang ke markaz Da'wah tetapi
tidak bawa fikir Nabi untuk umat, maka kamu hanya dapat pahala tetapi tidak
mendapatkan Nusrahtullah. - Hajji Mohammed Abd Wahhab
119. Sanggup dan ketidaksanggupan itu seperti
membesarkan sepohon pokok. Tatkala seseorang menyatakan sanggup, maka pohon
kesanggupannya tumbuh sihat, berakar kukuh, membesar, mengeluarkan dedaunan,
berbuah dan menghasilkan anak pokok yang lain. Begitu juga sebaliknya dengan
menyatakan tidak sanggup dia sebenarnya sedang menanam dan membesarkan pohon
ketidaksanggupan. - Tamthil
120. Jika hatimu terpaku kepada Allah, seluruh
dunia tidak akan dapat memudaratkan kamu jika mereka semuanya menjadi musuhmu.
(Abu Hasan Al-Khirqani)
121. Barangsiapa yang dikasihi Allah, maka
pintu untuk mengenangNya itu akan sentiasa dibuka kepadanya. (Abu Sa'id
al-Khiraz)
122. Takut kepada Allah menimbulkan rindu
kepadaNya dan mendapat rahmatNya. (Harith al-Muhasibi)
123. Makan kenyang itu mengaburkan cermin
hati. (Harith al-Muhasibi)
124. Orang yang cinta dunia tidak akan merasa
Allah. Di pandangan Allah, dunia ini tidak berharga lebih dari seekor nyamuk.
(Harith al-Muhasibi)
125. Orang yang membuangkan cinta kepada dunia
akan dapat merasai cinta Allah dan mencapai cinta itu. (Ma'ruf
al-Karkhi)
126. Pada orang yang benar-benar menghambakan
dirinya kepada Allah, maka Allah akan jagakan dia bila sampai waktu solat
sekiranya ia tertidur. (Suhail Abdullah al-Tustari)
127. Hiduplah di dunia ini untuk bekal ke
akhirat. Ketahuilah bahawa orang cinta kepada Allah itu tidak tamak kepada
dunia. (Sirri al-Saqti)
128. Makhluk yang paling dimuliakan oleh Allah
ialah manusia, namun begitu manusia melakukan banyak dosa. (Sirri
al-Saqti)
129. Barangsiapa makan banyak akan jadi mangsa
hawa-nafsu. Di perut yang lapar itu terletak rahmat Allah dan sinarNya. (Yahya
bin Ma'adz Ar-Razi)
130. Jika tiga perkara ini dibuang, seseorang
itu akan mencapai mutu keruhanian yang tinggi, iaitu: membuang keinginan hendak
pangkat dan kemuliaan, membuang keinginan hawa-nafsu, dan membuang hal-hal
keduniaan. (Yahya bin Ma'adz Ar-Razi)
131. Kamu itu hamba Allah, hiduplah sebagai
hamba. (Yusuf al-Husain ar-Razi)
132. Berharaplah kepada Allah, seperti
harapnya pengemis kepada sedekah orang kaya. (Abu Hafs al-Hadad)
133. Jika kamu berhutang, janganlah harap
untuk membayar hutang itu melalui pertolongan makhluk, berharaplah kepada Allah
dan Dia akan membayar hutangmu itu. (Hamdun al-Qassar)
134. Empat ratus orang guru ugama sebulat
suara berkata bahawa seseorang itu hendaklah melakukan ibadatnya dengan penuh
khusuk hingga tidak terlintas dalam fikirannya yang lain kecuali Allah. (Junaid
Al-Baghdadi)
135. Abu Sufyan berkata: “Aku tidak pernah
melihat seorang pun yang mencintai seseorang seperti kecintaan para sahabat
Muhammad kepada Muhammad.” (as Sirah, al-Bidayah wan Nihayah)
136. Sebagaimana musang dan ayam tidak akan
duduk diam dalam satu kandang, begitu juga kebesaran mahkluk dan kebesaran Allah
tidak akan bersatu dalam hati manusia. - Tamthil
137. Orang yang paling agung ialah orang yang
menyerahkan kehendaknya kepada kehendak Allah dan dia redha dengan Allah.
(Junaid Al-Baghdadi)
138. Hamba Allah menyembah Allah sahaja, tidak
yang lain. (Junaid Al-Baghdadi)
139. Berkata Tsabit bin Qurroh rahimahullah:
“Sihatnya badan dengan sedikit makan, sihatnya ruh dengan sedikit dosa, sihatnya
lisan dengan sedikit berbicara.” (at-Tibbun Nabawi 1/167)
140. Berkata Imam Ibnu Ajlan rahimahullah:
“Setiap titisan air mata yang mengalir kerana membaca al-Qur'an maka dia
dirahmati oleh Allah Ta'ala.” (Ar-Riqqotu Wal Bukak, 1/83)
141. Imam Fudhail bin Iyadh rahimahullah
menangis di masjid ketika mendengar adzan sehingga pasir di hadapannya basah
oleh tangisannya. (Ar-Riqqotu Wal-Bukak, 1/183)
142. Abu Zaid rahimahullah berkata: “Aku
melihat amirul mu'minin Umar bin Abdil Aziz rahimahullah menangis di atas
mimbar, tidak mampu bercakap kerana tangisannya yang sangat kuat.” (Ar-Riqqotu
Wal Bukak, 1/111)
143. Berkata Imam Ibnul Qoyyim al-Jauziyyah
rahimahullah: “Maka dengan tauhid seorang hamba mengawali kehidupannya dalam
Islam, dan dengannya pula ia mengakhirinya keluar daripada dunia ini.”
(Madarijus Salikin: 3/443)
144. Berkata Ibnu Taimiyyah rahimahullah:
“Tidak akan berlaku fitnah kepada bangsa ini melainkan perintah Allah telah
ditinggalkan, sesungguhnya Allah memerintahkan supaya mengikuti kebenaran dan
sabar, fitnah muncul kerana sabar dan kebenaran telah ditinggalkan.”
(al-Istiqomah, 1/39)
145. Berkata Imam Bilal bin Sa'ad
rahimahullah: “Janganlah engkau melihat kecilnya dosa tetapi lihatlah keagungan
Dzat yang engkau maksiati.” (Jami'ul Ulum Wal Hikam/ 525-526)
146. Membuang hawa-nafsu akan membawa
perdampingan dengan Allah. (Junaid Al-Baghdadi)
147. Maulana Muhammad Yusuf rah.a berkata
kepada seseorang berkenaan amar ma'ruf nahi mungkar: “Hadith tentang hal ini
bunyinya, Jika kamu melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangan, bukan
hancurkanlah tetapi ubahlah! Lihatlah oleh kamu orang-orang yang telah keluar di
jalan Allah telah berubah kehidupannya dalam ketaatan.”
148. Orang yang mengaku cinta kepada Allah
tetapi tidak mahu membantu saudaranya untuk cinta kepada Allah dan tidak
berusaha supaya Allah cinta kepada saudaranya tersebut, maka Allah tidak akan
cinta kepadanya. Walaupun orang ini adalah seorang ahli dzikir dan ahli ibadah.
- Hajji Mohammed Abd Wahhab
149. Kini umat jauh daripada kehidupan agama
kerana tiada gerak. Orang yang tidak bergerak hanyalah orang mati. Maka jika
umat ini tidak digerakkan, maka umat ini mati. Semua orang bergerak tetapi demi
kepentingan kebendaan bukan kerana agama sehingga nilai kebendaan dunia terus
meningkat. Justeru itu, pembaikan umat ini perlu dengan jalan Hijrah, bergerak
kerana Agama. - Tamthil
150. Bayan Asar di Markaz Kakril, Meiji Mehrab
rah.a mengatakan: “Saudara-saudara sekalian, sesungguhnya hakikat al-Quran dan
Hadith tidak akan dapat melalui kalam wal qalam (kata-kata atau penulisan)
tetapi hakikat al-Quran dan Hadith akan dapat melalui bil qadam(kaki) -
bermujahadah di jalan Allah.”